lördag 24 januari 2009

Oxfilé med rödvinsbräserade linser och béarnaisesås


Idag fyller maken år och vi åt en mycket god födelsedagsmiddag, bara vi fyra. Till förrätt gjorde jag chèvretoast med honung och pinjenötter. Det hade vi båda längtat efter. Till varmrätt stekte jag oxfilé och serverade med rotsaker. Sedan har maken tjatat om hemgjord bearnaisesås hur länge som helst. Jag har aldrig gjort det förut, bara någon fuskvariant, men nu tänkte jag att jag skulle överraska honom med det. Själv är jag inte alls förtjust i det och därför ville jag ha ännu ett tillbehör. Bestämde mig för att testa rödvinsbräserade linser från Liselotte Forslins bok Smart och gott. Jag har varit sugen på att testa det receptet ända sedan jag köpte boken. Maken blev mycket nöjd med sin sås och både han och jag gillade linserna! :) Mersmak med andra ord!

Jag tog genvägen och gjorde bearnaisen i matberedaren, enligt Anna Bergenströms recept. Det gick bra!

Béarnaisesås i matberedare
4-5 portioner

150 g rumsvarmt smör eller margarin
2 msk vitvinsvinäger
1 ½ tsk torkad dragon
2 msk fint hackad schalottenlök
1 persiljekvist (detta hade dock inte jag...)
2 msk vatten
3 äggulor
salt, vitpeppar

Koka lökhack, persiljekvist, vinäger och dragon i en liten kastrull. Koka några minuter tills nästan all vätska kokat bort. Häll i 2 msk vatten och rör om. Fiska upp persiljekvisten och häll vinägervattnet i matberedaren. Lägg i gulorna och kör några sekunder. Stäng av maskinen.

Smält smöret över svag värme, höj värmen mot slutet (smöret ska vara riktigt varmt). Sätt på maskinen och slå långsamt det heta smöret i en tunn stråle genom röret på apparatens lock. Såsen tjocknar snabbt. Smaka av såsen med nymald vitpeppar och ev lite salt.

Rödvinsbräserade linser
4 portioner (tänkt som enda tillbehör, räcker till fler om du serverar annat till också!)

2 dl puylinser (små linser)
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 skiva bacon, strimlad
1 msk olivolja
2 dl vatten
1 msk koncentrerad kalvfond
2 dl rött vin
1 kanelstång
1 lagerblad
flingsalt och nymald svartpeppar
1 nypa råsocker
2 msk balsamico

Skölj linserna. Fräs vitlöken tillsammans med bacon i oljan i en vid och djup panna. Häll i linser, vatten, fond och vin tillsammans med kanelstång och lagerblad. Låt det sjuda 15-20 minuter tills nästan all vätska kokat bort och linserna är mjuka med har lite tuggmotstånd (jag satte på locket efter ca 15 min och lät nog linserna puttra ca 40 minuter...). Det ska fortfarande vara lite såsigt, tillsätt mer vätska om det behövs. Tillsätt salt, peppar och en nypa socker. Rör i balsamico och smaka av.

2 kommentarer:

Anonym sa...

låter spännande!
vad roligt det måste vara att exprimentera så mycket som du gör i köket, prova nya saker hela tiden.. ska nog försöka bättra mig på det jag med :)

fruktsallad sa...

nina: ja, det är extremt roligt! Tyvärr känns det som om det är det mina barn kommer att minnas av sin barndom: mamma som bara stod i köket och lagade mat och bakade och testade nya saker hela tiden! ;)