torsdag 29 januari 2009

Indisk blomkålssoppa med curry och kikärtor


Förutom grekiskt så är jag verkligen inne på indiskt och kikärtor nu! :) Denna soppa är enkel och smakar så gott! Kommer att bli en favorit hos mig! Inspirationen fick jag från den lilla boken Snabbt och smalt, men jag gjorde som vanligt på mitt eget lilla vis! :)

Indisk blomkålssoppa med curry och kikärtor
4 portioner

2 gula lökar, fint hackade
ca 15-20 cm purjolök, strimlad
2 vitlöksklyftor, fint hackade
1 msk rapsolja
2 msk curry
2 potatisar, tärnade
2 morötter, tärnade
1 blomkålshuvud (min blomkål vägde ca 400 g då jag skurit i bitar), skuret i rätt små bitar
1 ½ liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 hönsbuljongtärning
1 burk kikärtor, sköljda och avrunna
salt, peppar

Fräs löksorterna i oljan ett par minuter. Tillsätt curry och låt fräsa med någon minut. Lägg i potatis, morot, blomkål, vatten och buljongtärningar. Låt koka upp och puttra under lock på svag värme ca 40 minuter (jag gillar att grönsakerna blir välkokta, gillar man inte det får man koka kortare tid...). Lägg mot slutet i kikärtorna. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer: