fredag 16 januari 2009

Curry Bombay


Äntligen, äntligen har jag tid att blogga! :) Ikväll har vi besök av familjen G och det är så kul att ses! Nu har M lagt sig med lilla I och männen har fastnat vid datorn (ovanligt...) och då passar jag på och bloggar!

Jag bjöd på indiskt idag igen. Ännu ett recept från Allt om Mats indiska bok. Min andra vän M hade lagat denna rätt och sade att det var så gott och då testade jag med. Jättegott! Indisk plockmat. Dessutom så smidigt eftersom jag förberedde curryn igår kväll och behövde bara koka riset och baka ut bröden idag efter jobbet.

Enligt receptet ska curryn serveras i pitabröd, men jag kan inte fatta hur det ska gå till med den vätskemängden och korta koktiden. Det blir för blött! Men jag minskade vätskan, lät curryn koka till sig längre och serverade med basmatiris och ett platt bröd jag funnit recept på... Plus lite tillbehör som skivad banan, rostad kokos, tomat, gurka, kikärtor, mango chutney, naturell yoghurt och jordnötter. Även barnen gillade maten och det var ett gott betyg! Så det blir att göra igen! :)

Så här gjorde jag:

Curry Bombay
4 portioner

400 g nötfärs (lammfärs enligt originalreceptet)
1 gul lök, fint hackad
1 msk rapsolja
2 msk curry
1 krm nymald svartpeppar
1 burk krossade tomater à 400 g
ca 1 dl vatten för att skölja ur tomatburken
1 grönsaksbuljongtärning
1 kanelstång
salt, peppar
1 dl salta jordnötter
1 dl russin

Tillbehör:

basmatiris
pitabröd eller platta bröd eller chapati
skivad banan
rostad kokos
gurka
tomat
kikärtor
mango chutney
naturell yoghurt

Fräs löken i oljan. Tillsätt färs, curry och svartpeppar och fräs ytterligare några minuter. Tillsätt krossade tomater, vatten, buljongtärning och kanelstång. Koka upp och puttra utan lock tills du tycker att röran känns lagom "blöt". Lägg i russin och jordnötter och smaka av med salt och peppar. Servera med tillbehören.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Curry Bombay (eller currykryddad köttfärs) har varit en av mina favoriträtter ända sedan jag var liten (fast kanske inte exakt det receptet som fanns i boken från Allt Om Mat) och jag tröttnar aldrig på det :)

Familjen Granath sa...

Tack tack för underbar mat och trevligt sällskap!!! Hoppas vi ses snart igen:)