fredag 2 januari 2009

Potatis- och fetaostgratäng


I senaste numret av tidningen Laga Lätt fanns detta recept på potatisgratäng, som jag provade en gång innan jag bestämde mig för att den fick vara med på nyår. Den är så god, krämig och smakrik. En av mina favoriter faktiskt. Varför inte testa den själv till helgen?

Potatis- och fetaostgratäng
8 portioner

4½ dl vatten
½ dl kycklingfond
1½ kg mjölig potatis
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
150 g fetaost
½ tsk spiskummin
½ tsk salt
½ tsk svartpeppar
2 dl vispgrädde

Koka upp vatten och kycklingfond och låt det svalna en stund. Sätt ugnen på 225 grader. Skala potatisen och skär i ½-cm tjocka skivor. Skala och strimla löken, hacka vitlöken. Lägg hälften av potatisen i en form. Fördela hälften av lök och vitlök ovanpå potatisen. Smula över fetaost och krydda med spiskummin. Lägg på resten av löken och avsluta med resten av potatisen. Strö över salt och peppar. Häll slutligen över buljong och vispgrädde.
Grädda gratängen mitt i ugnen, ca 1 timme. Täck med folie mot slutet så att inte gratängen får för mycket färg. Är gratängen rinnig, låt den stå inne lite längre så att vätskan kokar in i potatisen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

åh, det låter underbart gott!

fast jag får nog vänta med den ett tag, har ju precis börjat hålla igen (igen!)..

kram

fruktsallad sa...

Hihi, fast om du tar en liten portion är det väl okej? :) Hoppas att det går bra för dig! Kram

Anonym sa...

Åh så gott med potatisgratäng! Det vill jag ha nu nu nu!