söndag 21 september 2008

Äppelpaj med mandeltäcke


Igår hade vi familjen N på besök. Det var väldigt trevligt! Barnen kom lite senare i säng än vanligt och faktiskt sov de längre idag! :)

Till förrätt bjöd vi på tomat- och paprikasoppa i små glas. Till soppan quesadillas med getost och tapenade. Till varmrätt serverades stekt entrecôte, hemmagjord klyftpotatis och whiskeysås med sting. I grönsaksväg gratinerade rödbetor med fetaost och rostade grönsaker med sesamfrön och balsamvinäger.

Till efterrätt testade jag en ny variant av äppelpaj. Gott!

Äppelpaj med mandeltäcke

Pajdeg:
4 dl vetemjöl
125 g margarin
3 msk strösocker
1 ägg
ev lite rivet citronskal (det hade inte jag, men kan tänka mig att det blir gott)

6-8 äpplen
kanel

Mandeltäcke:
1 ägg
1 dl strösocker
50 g malen mandel
1 1/4 dl havregryn
100 g smält margarin
1 msk vetemjöl

Arbeta ihop pajdegen, gärna i en matberedare. Låt vila i kylen ca 30 min. Skala och kärna ur äpplena, skär dem i klyftor. Tryck ut degen i en form och förgrädda ca 10 min vid 200 grader.

Vispa ägg och socker till mandeltäcket. Rör i mandel, havregryn, margarin och vetemjöl. Lägg äppelklyftorna i pajskalet, pudra över kanel och bred över mandelsmeten. Grädda 20-30 min tills kakan har fått fin färg. Servera med god vaniljsås.

4 kommentarer:

Anonym sa...

åh så gott! älskar paj! =)

Anonym sa...

Åh, en sån där äpplepaj gör mig så ledsen att jag inte tål varken mandel eller nötter :( Menyn ni serverade låter UNDERBART god! Varför blev jag inte bjuden???? ;P

Anonym sa...

ujuj, vad du frestas!

fruktsallad sa...

filibabba: ja, det är gott med paj!

anna: du får komma nästa gång! ;) Har du alltid varit allergisk mot mandel och nötter? Trist.

nina: he he... ;)