torsdag 25 september 2008

Kikärtssoppa med palsternacka


Jag blev inspirerad av Rebecca och lagade en egen variant av hennes kikärtssoppa idag. Mums. Jag mixade den med stavmixer, men jag skulle nog föredra att äta den omixad. Men men, tänkte att barnen skulle uppskatta om det inte var några bitar i. Till soppan serverade jag olika godsaker att toppa soppan med: knaperstekt bacon, kikärtor, parmesanost, rostade solrosfrön och citronklyftor. Det bröt av fint mot den lena soppan.

Kikärtssoppa med palsternacka
4 portioner

1 gul lök, hackad
1 msk rapsolja
2 stora potatisar, fint skivade
3 stora palsternackor, fint skivade
1 gul paprika, hackad
1 liter grönsaksbuljong (2 tärningar)
2 vitlöksklyftor, pressade
1 tsk timjan
1 burk kikärtor, avsköljda
salt, peppar

Till topping:
knaperstekt bacon
kikärtor
riven parmesan
rostade solrosfrön
citronklyftor

Fräs löken i oljan i några minuter. Tillsätt potatis, palsternacka, paprika och grönsaksbuljong. Låt koka under lock tills grönsakerna är mjuka. Pressa i vitlök och krydda med timjan, salt och peppar. Tillsätt kikärtorna och mixa soppan slät (eller behåll den omixad om du vill det). Låt den bli varm och smaka av. Späd ev med vatten om soppan är för tjock. Servera med tillbehören.

3 kommentarer:

Lisa sa...

mmmm!

Rebecca sa...

Trevligt att kunna inspirera =).

fruktsallad sa...

lisa: ja, den var god! Mums!

rebecca: det gör du ofta kan jag säga! :)