tisdag 9 september 2008

Pasta med svarta bönor och tomat- och paprikasås


Jag gillade smakerna i tomat- och paprikasoppan och tänkte att det skulle vara gott som tillbehör till exempelvis pasta eller en bit kött. Sagt och gjort, nu har jag experimenterat fram en suveränt god sås! Är så nöjd! :) Här har jag blandat en liten del av såsen med kokt pasta och svarta bönor (jag gillar att pastan bara vänds i såsen utan att det blir för kladdigt - andra kanske vill ha större mängd sås). Gott och enkelt! Passar perfekt i lunchlådan tillsammans med frästa grönsaker (squash, champinjoner, sockerärtor, sparris, rödlök och vitlök).

Pasta med svarta bönor och tomat- och paprikasås
2-4 portioner (beroende på hur du serverar den)

drygt 1 dl passerad tomat
50 g grillad paprika (på burk), hackad
½ dl vitt vin
½ hönsbuljongtärning
1 msk tomatpuré
1 tsk oregano
1 vitlöksklyfta, skivad

½ dl riven parmesanost
2 msk rostade pumpakärnor

Blanda i en kastrull tomat, paprika, vin, buljong, tomatpuré, oregano och vitlök. Låt koka ihop 10 min. Låt svalna. Mixa till en slät sås med parmesanost och pumpakärnor. Smaka av med peppar. Servera kall eller varm (värm i så fall såsen igen) till en köttbit eller till pasta.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vi lagade ju ganska lika mat du och jag idag ju, grillad tomat- och paprikasås båda två iallafall! :) Varm pastasås passar väldans fint när det är såhär ruggigt ute! Sitter insvept i världens största morgonrock just nu och dricker thé och ska strax krypa ner i sängen under massa duntäcken! Ha en fortsatt fin kväll!

M. sa...

svar: ja, saltås kokbok är underbar. fina bilder och goda recept:)

din sås låter jättegod tycker jag:) ha en bra kväll:)

fruktsallad sa...

anna: ja, jag såg det! :) Förstår att du är frälst i "din" sås, smakerna passar ju jättebra ihop!

molly: synd bara att inte alla recept passar att göra i familjen. men en hel av dem förstås... :) Blir sugen nu!

Anonym sa...

mmm, ser gott ut! kan inte du bli min personliga kock för en vecka eller två?? ;) jag har sååå tråkig & dålig fantasi när det gäller mat. =/

lina sa...

Mmm, låter jättegott! Pasta med pastasås är toppen. Gott med svarta bönor i också!

fruktsallad sa...

nina: jo, det låter kanon! ;) En liten husmoderssemester blir det ju...

lina: ja, bönorna passade finfint här!