söndag 14 september 2008

Äppelmos


Tänker tillbaka på min barndom och minns min mammas äppelmos. Hon gjorde så gott mos och jag minns att jag kunde ta fram en liten påse från frysen och äta som kvällsgott (tinat såklart...). Moset var nästintill osockrat.

Vi har massor med äpplen och jag passar på att göra lite mos. Jag gör ganska små satser och använder mig inte av vågon passerapparat eller så. Jag kokar äpplena i en stor kastrull och mixar med mixerstav. Lätt som en plätt! :) Här kommer en utförligare beskrivning (läst i Vår Kokbok):

Skala och kärna ur äpplena. Skär dem i klyftor. Lägg frukten i vatten med askorbinsyra (1 krm/liter vatten) så att den inte mörknar. Lägg äppelbitarna i en kastrull och tillsätt 1 dl vatten till varje kilo (ca 2 liter) skuren frukt. Koka frukten mjuk och mosig - alla bitarna behöver inte vara mjuka.

Mixa till ett slätt mos med en mixerstav. Tillsätt sedan askorbinsyra, utrörd i lite av moset (1 krm/liter mos) och eventuellt socker efter smak. Jag tog endast 1 msk till moset jag gjorde av 1 kg frukt. Jag tycker att det blir fullt tillräckligt (mannen vill dock att jag sötar lite mer, så jag ska göra en sådan variant med!).

Moset fryser jag sedan in i små portioner eftersom det inte håller så länge när det är så pass lite socker.

2 kommentarer:

M. sa...

åh, vad gott (och nyttigt) det här äppelmoset låter :D

hoppas att du har haft en bra helg?!:)
ha en fortsatt bra dag och start på veckan:)

fruktsallad sa...

Mm, det är mycket mycket godare än sockrat mos! :)