måndag 8 september 2008

Valnötsbröd med äpple


Idag är jag hemma med sonen som är sjuk. Han har pysslat med lera hela förmiddagen och då kunde inte jag låta bli att baka! :) Det blev ett bröd med rågmjöl, valnötter och rivet äpple. Jag passade på att provsmaka det alldeles nybakt till min rödbetssoppa med fetaost. Mums denna gråtrista septemberdag!

Valnötsbröd med äpple
ca 16-18 st

25 g jäst
2 rågade tsk salt
2 msk olivolja
5 dl vatten
2 små äpplen, grovrivna
80 g valnötter (jag länsade förrådet - 100 g skulle säkert bli bra!), hackade
5 dl fint rågmjöl
3 dl vetemjöl special med fullkorn
ca 3-4 dl vetemjöl
vetemjöl till utbakning

Lös jästen i saltet. Tillsätt olja, vatten, äpplen, valnötter, fint rågmjöl och vetemjöl special med fullkorn. Arbeta in det vanliga vetemjölet till en kladdig deg. Låt jäsa övertäckt ca 2 timmar. Ta upp degen på väl mjölat bakbord och arbeta in mer mjöl så att det går att forma bullar, ca 16-18 st, av degen. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Jäs övertäckt ca 30 min. Grädda mitt i ugnen vid 250 grader ca 10 minuter.

6 kommentarer:

lina sa...

Åh, vad gott det låter! Blir sugen på att testa nu direkt men vet ine om jag hinner. jag sparar receptet i alla fall. Hoppas sonen kryar på sig!

fruktsallad sa...

lina: Har plugget kommit igång för dig nu? Vad läser du denna termin? Ja, sonen är feberfri hittills idag och rätt pigg, så förhoppningsvis blir det dagis i morrn!

Anonym sa...

jag älskar valnötsbröd! finns ett på mitt ica maxi som dom bakar själva som är helt underbart, men det är slut typ jämt =(

fruktsallad sa...

carolina: Jag förstår att det är slut. det är ju så gott! Fattar inte varför jag inte gör detta oftare...

Lisa sa...

åh, rödbetssoppa som är så gott! det borde jag laga den här veckan. Imorgon, maybe?

Anonym sa...

Åh, vad gott allt ser ut!
jag får nästan ångest när jag kollar in din sida för att jag inte har tid att hålla på som du gör! :D *ler*