måndag 18 augusti 2008

Rödbetssoppa med smulad feta


Min svärfar fortsätter att ge mig massor av rödbetor och jag är definitivt inte sen att tacka nej! Maken har också börjat uppskatta denna delikatess - han ville bara äta den inlagd innan! Nu har jag testat att göra rödbetssoppa och det blev mycket gott!

Rödbetssoppa med smulad feta
4 portioner

ca 800 g rödbetor, skalade och tärnade
4 st potatisar, skalade och tärnade
1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
1 morot, tärnad
1 msk olja
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 tsk timjan
salt, peppar
ca 1 msk krämig vit balsamvinäger
fetaost

Fräs rotfrukter och grönsaker i en stor kastrull. Tillsätt vatten, buljongtärningar och timjan. Koka tills rotfrukterna är mjuka. Mixa till en slät soppa. Tillsätt ev mer vatten, beroende på vilken konsistens du vill ha på soppan. Smaka av med salt, peppar och krämig balsamvinäger. Smula över fetaost vid servering. Servera med ett gott bröd.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Rödbetssoppa är fantastiskt gott! Och vilken fin sida du har, tur för mig att jag hittade hit. Såg att du lite längre ner frågar efter bondbönor i Uppsala. Vi har ätit upp nästan allt vi odlat, men, om jag inte minns fel så tror jag att jag såg (frysta) bondbönor i matbutiken vid Sivia torg. Kika in där vetja!

fruktsallad sa...

Tackar så mycket för tipset! Nästa år får minsann svärfar odla det tror jag... ;) Om jag inte lyckas själv vill säga... Kul med nya besökare förresten! :)

Anonym sa...

fått mycket bra tips om rödbetor nu. min kompis brukar köpa dem i knippe och koka dem hela och äta med smör och örtsalt, det skulle tydligen vara underbart :) jag gilalr alla varianterna med feta :)

fruktsallad sa...

carolina: att det kan vara så gott att äta med bara smör, det förstår inte jag... Men jag har också hört det så kanske är det värt att testas? :)