onsdag 20 augusti 2008

Hurtbröd


Efter att ha läst på flera bloggar om bröd bakat med bikarbonat tänkte jag att jag måste ge det ett försök till. Jag vet inte vad det är, men något i smaken gör att jag inte är så förtjust i det. Jag testade ett recept från Coop och är man ett fan av denna sorts bröd gillar man säkert det! Men jag, njae - då föredrar jag jäsbröd mycket bättre! Synd, för det är smidigt och går snabbt med detta bröd!

Hurtbröd
2 stycken

2,5 dl vetekli (jag hade kruska- och havrekli)
2,5 dl havre- eller fyrkorns kross (jag blandade råg- och vetekross)
2 tsk salt
5 tsk bikarbonat
3 dl grahamsmjöl
3 dl rågmjöl
6 dl vete- eller siktat dinkelmjöl
5 torkade fikon, i små bitar (jag hade aprikoser)
1 msk olja
4 msk smält eller flytande honung (jag tog 2 msk honung och 1 msk sirap)
1 liter lättfil
(2 msk solrosfrön )

Sätt på ugnen på 175º. Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke och häll över olja, honung, sirap och fil. Rör tills allt blandats till en kladdig smet. Häll den i två avlånga smorda brödformar (à cirka 1,5 liter), släta till ytan och strö eventuellt över lite solrosfrön.
Grädda i nedre delen av ugnen cirka 1 timme.

4 kommentarer:

Lisa sa...

det ser helt perfekt ut ju! jag måste också bara snart. kliar grymt i fingrarna!

lina sa...

Ser fint ut! Men jag förstår vad du menar med smaken. Förut tyckte jag också det smakade konstigt, och jag håller med om att jäsbröd är godare. Men ibland vill man ha det enklaste:)

Rebecca sa...

Bra att du föredrar jäsbröd! Bikarbonat förstör mjölets B-vitaminer, så det är inte alls lika hälsosamt som annat. (Jag kan börja baka till dig :P)

fruktsallad sa...

lisa: ja, testa! Hur enkelt som helst!

lina: Ja, det är ju det: enkelt och smidigt när man har ont om tid!

rebecca: jag visste inte det om bikarbonat (fast jag har förstås läst om det på din blogg). Jag kanske kan svänga förbi dig efter jobbet då ibland när tiden inte räcker till? ;)