tisdag 19 augusti 2008

Världens godaste fläskkotletter


Nej, jag kan knappast påstå att jag är duktig på kotletter. De blir ofta torra och tråkiga och jag drar mig för att köpa hem dem faktiskt. Men att koka kotletterna möra gör att de smakar så gott! Och tänk att något så gott kan vara så enkelt! :)

Bryn kotletterna i en stekpanna. Salta och peppra. Lägg över i en stor gryta. Häll på vatten så att det täcker köttet. Tillsätt 1 kalvbuljongtärning per halvliter vatten (jag gjorde en stor omgång så jag hade nog 1 liter vatten...). Koka upp och låt koka sakta under lock, ca 1½-2 timmar. Lägg kotletterna åt sidan. Sila ev kokspadet.

Koka upp kokspadet i grytan. Red av med vetemjöl utvispat med mjölk och laga lätt-grädde (till 4-5 dl kokspad ca 2 msk vetemjöl, 1 dl laga lätt och 1 dl mjölk). Smaka av med soja, salt och peppar.

Lägg tillbaka kotletterna i grytan och låt bli varmt igen. Servera med kokt potatis eller ris, bulgur, matvete, quinoa osv. Grönsaker förstås, gärna ugnsbakade.

6 kommentarer:

Rebecca sa...

Den där tallriken såg onekligen underbar ut!

lina sa...

Jag är ingen höjdare på kött överhuvudtaget:) Tror att jag i regel kokar för lite. Måste tänka på det inför höstens grytor! Kotletterna ser mums ut"

fruktsallad sa...

rebecca: mm, det var verkligen gott. Och de ugnsbakade grönsakerna som jag kan äta JÄMT!

lina: Ja, det är viktigt att koka lääänge. Smidigt sätt att laga mat på, om man är hemma och har tid vill säga. Inget man slänger ihop efter jobbet precis! :)

Carro sa...

Googlade på att koka kotletter & hamnade här. Min mamma har gjort precis som du gör i alla år jag kan minnas! Blir alltid lika gott! NU ska det tillagas! MUMS! ;)

CTyrann sa...

Ska testa. TIHIHIHIHIHIIH

Anonym sa...

I drop a leave a response each time I especially enjoy a post on a site or
I have something to add to the conversation. It is triggered by the sincerness communicated in the article I read.
And on this article "V�rldens godaste fl�skkotletter".
I was moved enough to drop a thought ;-) I do have a couple of questions for you if it's okay. Could it be only me or do some of these comments come across like coming from brain dead people? :-P And, if you are posting on additional sites, I'd like
to follow anything fresh you have to post. Would you make a list every
one of your communal pages like your twitter feed, Facebook page or linkedin
profile?

Take a look at my blog post Buy Houses chorleywood (hertfordshire)