måndag 25 augusti 2008

Kycklingpasta med tomat och fänkål


Nej, bilden gör nog inte denna rätt rättvisa! Det var, tro det eller ej, supergott och som tur var fick både jag och maken matlåda! ;) Jag tog idén från ICA och så blev det min variant. Jag började med att koka en tomatsås som jag sedan blandade i kycklingpannan tillsammans med vitt vin. Så här gjorde jag:

Kycklingpasta med tomat och fänkål
4-5 portioner

Tomatsås:

1 liten gul lök, finhackad
1 fänkål, skuren i små bitar
1 burk tomater
½ tsk salt
peppar
1 vitlöksklyfta, pressad
1 tsk basilika
1 tsk oregano
1 tsk timjan
2 msk tomatpuré

4 kycklingfiléer
½ msk margarin
2 dl vitt vin
½ hönsbuljongtärning
1 dl laga lätt-grädde

Koka upp ingredienserna till tomatsåsen och låt puttra ihop utan lock 20-30 minuter.

Skär kycklingfiléerna i bitar och bryn i margarin. Häll på vitt vin, smulad buljongtärning och tomatsåsen. Puttra utan lock ca 15 minuter. Tillsätt mot slutet grädden. Smaka av (det behövdes inget mer för mig). Servera till pasta. Tillsätt gärna svarta oliver.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker minsann att det ser jättegott ut på bilden också! Jag brukar ofta använda ajvar i tomatåsen när jag lagar med kyckling och så lite créme eller matlagningsgrädde... jättegott :)

fruktsallad sa...

anna: så bra då (att det såg ok ut)! :) Ajvar var längesen jag hade hemma, det kanske jag ska köpa snart! Tack för tipset!

Anonym sa...

låter jättegott! det är ju supersvårt att få bra bilder på mat tyvärr =(

Anonym sa...

åh tack ska du ha! :o) Vilken fin blogg du har, det är så kul att hitta fler inspirerande matbloggar :o) kram!

lina sa...

Jag tycker också att det ser gott ut!

fruktsallad sa...

carolina: Ja, men borde gå en kurs, typ!

milla: Ja, jag kan sitta i timtal på olika bloggar...

lina: vad bra! Det var så gott och idag har jag avnjutit det i matlåda!