fredag 15 augusti 2008

Två sorters kakor


Jag gillar att baka småkakor. Synd bara att det blir så många för det dröjer så länge innan man får testa en ny sort! ;) Fast dessa blev stoora och förfärligt goda. Båda recepten kommer från Två systrars söta och jag tror att de sega solrossnittarna är den absoluta favoriten hemma hos oss! :) Som kolakakor, men sega och knapriga av solrosfrön. Kanske till helgfikat?

Sega solrossnittar
15 st (jag gjorde nog dubbelt så många! De blev stora ändå. Känn dig fram vilken storlek du vill ha)

200 g rumsvarmt smör eller margarin
2½ dl strösocker
4 msk sirap
2½ dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker
1½ dl solrosfrön (jag rostade dem innan)

Sätt ugnen på 175 grader.

Rör smör och socker poröst. Tillsätt sirap och rör om. Blanda de torra ingredienserna och rör samman allt till en smidig deg. Rulla ut degen i längder. Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper. Strö över några extra frön och platta till längderna något.

Grädda mitt i ugnen ca 15 min. Skär längderna i sneda snittar när de har svalnat något. Lägg över på ett galler och låt svalna helt.

Havrekakor med jordnötssmör och choklad
Ca 25 stora kakor


200 g rumsvarmt smör eller margarin
1 dl strösocker
2½ dl farinsocker
1 ägg
2 msk vatten
2 dl vetemjöl
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 kryddmått salt
½ tsk bikarbonat
7 dl havregryn
100 g mörk choklad, grovhackad
1½ dl jordnötssmör

Sätt ugnen på 175 grader.

Rör smör, socker och farinsocker poröst. Tillsätt äggen och vatten. Blanda mjöl, kanel, vaniljsocker, salt och bikarbonat. Rör ihop med äggblandningen till en jämn smet. Tillsätt havregryn, choklad och jordnötssmör.

Klicka ut degen på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 12 minuter. Kakorna ska fortfarande vara mjuka när de tas ut ur ugnen. Låt kakorna svalna något på plåten och lägg dem sedan på ett galler för att svalna helt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja de förstår jag, då har du något härligt och gott att längta till!:)

Va gott de där såg ut:)!