söndag 24 augusti 2008

Keso


Bild: www.arla.se

Jag köper alltid en stor burk Keso när jag handlar. Det är dock inte alltid hela burken går åt och då brukar jag frysa in den. Passar utmärkt till ett bröd (som jag skrev om nedan), men också att ha i en lasagne (tillsammans med köttfärssåsrester från frysen blir det en snabb middag!).


Detta använder jag min Keso till:
  • fruktsallad (frukt, keso, kanel och nötter är mums!)
  • som "sås" till en god lunchsallad, t ex denna eller denna
  • på ett gott knäcke (t ex Vilmas) tillsammans med en soppa
  • i lasagne
  • i bröd
Vad använder du din Keso till?

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har keso till precis ALLTING och då överdriver jag inte! :) PÅ smörgåsen, i olika röror med t ex skaldjur, philadelphiaost, mango chutney, kyckling etc, till fruktsallad eller bara som ett litet kallt tillbehör till vilken rätt som helst!Keso passar helt enkelt till ALLT :) Fast jag har faktiskt aldrig provat att baka med keso (jag bakar ju så extremt mycket jag lixom.. ;P) men det kanske är värt ett försök!

Anonym sa...

Förutom till det du har skivit så har jag det ibland i plättar/pannkakor och matpajer! :)

Anonym sa...

Som mellanmål med rostade nötter på, mums. Vill tipsa om en underbart god keso. Den laktosfria från Valio. Den är på 200g och är en utmärkt mellis, bara att äta rätt ur den runda burken. Prova!

Anonym sa...

jag brukar äta den som den är med sylt :)jag köper nog mest smaksatta och har som tillbehör till mat, den med feta/oliv är en favorit!

lina sa...

Till det mesta faktiskt! Mest som tillbehör till frukt & som pålägg på mackor. Men även i omeletter, lasagne, till pannkakor osv. Keso är mums!

fruktsallad sa...

anna: jag borde bli bättre på att blanda keson i olika röror!

filibabba: ja, just det, matpajer kan man ju använda det i!

monika: ok, den ska jag testa!

carolina: den med feta/oliv är grymt god. Jag är så snål att jag oftast bara köper naturell... knäppt egentligen!

lina: keso i omelett har jag itne testat. jag borde bli bättre på att göra omeletter överhuvudtaget faktiskt!

Hanna sa...

Jag brukar blanda keso med röktskinka, purjolök och paprika och äta det till bakadpotatis med lite grillkrydda över. Supergott!

fruktsallad sa...

hanna: oh, så gott! Jag blir sugen!

M. sa...

jag har keso som mellanmål blandat med kesella och bär eller keso + fil/yoghurt + bär är inte heller fel. sedan blir det keso på mackan, i mat. keso är ju så användbart ju :) ha en fortsatt bra kväll :)

Anonym sa...

Jag äter keso som yoghurt ,D

Anonym sa...

Valios Youghurt Grape/Jordgubb blandat med Keso är otroligt gott, det äter jag som mellanmål nu när jag går på min Xtravagnza diet!