lördag 30 augusti 2008

Rullsmörgås

Idag blev det inte nybakat som det sig bör på lördagar. Jag fick nämligen ett ryck och köpte tunnbröd (eller rullsmörgås som jag alltid har kallat det sedan jag var liten) när jag var på Maxi i veckan. Barnen älskar detta bröd – och det gör jag med! Annars köper jag väldigt sällan bröd. Nästan allt bröd vi äter bakar jag. Ibland känns det nästan som lyx att komma bort till folk och få köpebröd! :) Det jag köper är:

  • Tortillasbröd när vi ska ha tacos.
  • Skivad ”grov” formfranska om vi ska göra varma mackor.
  • Mjukt tunnbröd bara för att jag blir såå sugen på det (händer dock ej ofta för däremellanbrukar jag ha hembakt tunnbröd).
  • Pågenlimpa (ett par gånger om året för att familjen önskar eller för att vi ska ha med oss - matsäck på bilresa).
  • Grova korvbröd.

5 kommentarer:

Anonym sa...

köper ni vörtbröd till julen också? jag skulle jättegärna vilja kunna baka sånt själv, så om du har ett recept på lut... ;)
tunnbrödsrullar var mitt favvo när jag var liten, mee ost, skinka och gurka i. vad enkelt allt var då! en så nenkel smörgås kunde vara gudagott att ha med sig på utflykt med fritids ;)

fruktsallad sa...

carolina: och jag tycker tunnbrödrullarna är så goda med bara smör på. Mmmm... så enkelt, men inte särskilt mättande...

Jag bakade vörtbröd i julas. Jag är inte så förtjust i det själv men bakade till de andra. Jag testade Leilas recept, finns säkert på recept.nu!Det blev uppskattat!

Anonym sa...

Tunnbrödsrullar är en superstor favorit hos mig, äter det åtminstone någon gång i veckan! Fast då fyller jag på med mkt grejer, kesoröra med skinka, skaldjur eller kyckling t ex eller stekt fisk och så massa tomat... supergott! Fast jag håller med dig.. tunnbröd med bara smör eller färskost är såååå gott!

Lisa sa...

mums ja, sånt där upptäckte jag i somras (: jag bakade också vörtbröd i julas, det var riktigt roligt och blev jättegott! receptet hittade jag i vår kokbok.

Anonym sa...

det där brödet är jättegott!=)