torsdag 7 augusti 2008

Squashgratäng


Igår var vi och hälsade på min mormor och morfar hela dagen. Oj, så mycket god mat vi har ätit (det är i och för sig inget ovanligt, men men...)! Till lunchen gjorde hon denna underbara squashgratäng och jag plitade såklart ner receptet. Till det hade hon gjort goda kryddiga köttbullar/järpar som jag ska försöka göra någon dag. Även denna gratäng måste jag göra igen såklart! :) Perfekt tillbehör!

Squashgratäng
4 portioner

ca 600 g squash
ca 500 g tomater
olivolja
1 msk oregano (blanda gärna med basilika, timjan)
salt, peppar
200 g fetaost

Skölj squashen och skär i ½-cm stora bitar. Skär tomaterna i skivor. Varva i en ugnssäker form (lägg ungefär som ett taktegel). Ringla över lite olivolja och strö över oregano och ev andra örtkryddor. Salta och peppra. Smula över fetaost. Gratinera mitt i ugnen ca 20-30 min vid 225 grader. Osten ska få lite färg.

5 kommentarer:

lina sa...

Gott med squashgratäng. Har aldrig testat det tror jag. Fick med mig squash hem från mina föräldrar ikväll, så jag kanske ska testa.

fruktsallad sa...

Nej, jag hade inte heller testat det innan! Men gott var det! Funderar på något mer att göra med squash, men har inte bestämt vad.

M. sa...

vad mycket gott du verkar ha gjort på sista tiden:)

hoppas att du får en bra dag och start på din helg:)

fruktsallad sa...

molly: hoppas att du har det bra denna fredag, trots regnet! Ja, det har blivit en del gott på sistone tycker jag med... :)

Mian sa...

Måste testa detta recept - vi har massor av squash för närvarande och mer ser det ut att bli....