tisdag 12 augusti 2008

Boeuf bourguignon


För första gången har jag gjort boeuf bourguignon, eller burgundisk gryta, efter inspiration från flera kokböcker. Det blev suveränt gott och passar väl nu när höstvardagen börjar komma?! ;) Jag serverade med kokt potatis och ugnsbakade grönsaker. Här kommer min version av grytan:
Boeuf bourguignon
Ca 6 personer

800-900 g grytbitar av nöt, t ex högrev, ytterlår eller fransyska
lite margarin att bryna köttet i
2 msk vetemjöl
6 dl rödvin
1 tsk timjan
2 st lagerblad
2 st vitlöksklyftor, krossade
1-2 msk tomatpuré
1 kalvbuljongtärning
5 stora färska champinjoner, delade
ett gäng smålökar (jag använde ca 8 st färska små gula lökar)
2 msk persilja
½ pkt bacon, strimlat, stekt och avrunnet
1 msk balsamvinäger
ev lite mer vatten att späda med

Skär köttet i stora tärningar. Bryn i lite margarin och lägg över i en stor gryta. Strö över vetemjöl och rör om. Häll på rödvin och tillsätt timjan, lagerblad, vitlöksklyftor, tomatpuré och buljongtärning. Koka upp och låt småputtra under lock ca 1½ timme. Tillsätt champinjoner, lök och bacon och puttra ytterligare en halvtimme. Kontrollera att köttet är mört. Tillsätt persilja och smaka av med balsamvinäger, salt och peppar. Späd ev med mer vatten (särskilt om du förbereder grytan dagen innan, då kanske den behöver spädas när du värmer upp den).

6 kommentarer:

Anonym sa...

Boeuf bourguignon är min mammas paradrätt och min pappa önskar sig ALLTID det till middag när han fyller år :)

fruktsallad sa...

Aha! :)Min man är så tråkig att han inte tycker att det är det minsta festligt med köttgrytor. Hrmf! Han rynkar alltid på näsan när jag vill bjuda på det... :(

Anonym sa...

Oj, den burgundiska köttgrytan känns verkligen höstig! Men god är den, bara grönsakerna fortfarande har kvar sin spänst. Och ett gott glas rött till.

lina sa...

Så sugen jag blev. Vi har haft rätt somrigt väder idag, men grytsuget börjar komma ändå!

Lisa sa...

jag älskar grytor! detta har jag vekat laga jättelänge. nu kanske jag borde prova på, när du har vågat (:

fruktsallad sa...

petra: ja, det var höst! tyvärr bidde det inget rödvin till...

lina: ja, här har det också varit rätt somrigt väder. kände mig vintrigt klädd i jeans och tröja idag. :( Svårt att veta hur man ska klä sig nu!

lisa: ja, nu måste du våga!!! Det går åt mycket rödvin, men det är det värt! :)