måndag 4 augusti 2008

Allra godaste frukostbrödet

Jag har hittat ett sånt lättbakat och underbart gott bröd, späckat med nötter och frön. Det är ett recept från Saras kök. Brödet passar på en buffé, till en sallad eller soppa, eller till frukost. Jag bakade brödet till en möhippa och det som blev kvar skivade jag upp och stoppade in i frysen. Perfekt att ta fram en skiva till frukost varje dag. Nu är det snart slut så jag måste göra en ny laddning. Här kommer ursprungsreceptet, men man kan ju byta ut nöt-och frösorter beroende på vad man har hemma.


Springformsbröd med nötter och frön
1 form

ca 12 g jäst (1/4 pkt)
5 dl vatten
1 dl fil eller naturell yoghurt
2 tsk salt
½ dl linfrö
1½ dl havre- eller vetekli
7 dl vetemjöl
1 dl solrosfrön (jag tog rostade, naturella)
1 dl pumpakärnor (jag tog oskalade sesamfrön)
1 dl valnötter (jag hade pekannötter)

1 dl frön eller nötter till garnering (jag strödde över lite vallmofrön)
olja att smörja formen med

Smula ner jästen i en bunke. Rör ut den i vätskan. Tillsätt resten av vätskan och de torra ingredienserna, inklusive nötter och frön (jag grovhackade nötterna).

Bearbeta degen i 10-20 minuter i en degblandare eller för hand (här var jag nog lite lat och bara rörde samman ingredienserna). Häll den lösa degen i en oljad springform, ca 24 cm i diameter. Låt stå i rumstemperatur i 8-12 timmar under plastfolie eller bakduk. Strö över solrosfrön (jag tog vallmofrön) och grädda ca 1 timme i 175 grader.

2 kommentarer:

lina sa...

Det brödet är underbart! Hela boken är underbar för den delen!

fruktsallad sa...

Ja! älskar den boken! Den får nog inspirera min matsedel framöver... Jag vill testa allt! :)