onsdag 27 augusti 2008

Moghrabiah = ny favorit!


Bild: www.frebaco.se

Idag gjorde jag en ny upptäckt och förvånades hur gott det var! Stor couscous, eller moghrabiah, som det heter, tilltalade hela familjen utom tvååriga dottern som var lite skeptisk. Påminner lite om pasta och med tuggmotstånd. Helt i min smak. Synd att det inte innehåller mer fibrer. Idag serverade jag moghrabiah till mina supergoda kotletter (som jag hade kvar i frysen) samt ugnsrostade grönsaker (morot, palsternacka, färska champinjoner, kålrot, rotselleri, squash, gul paprika och sockerärtor).

I morgon får jag de goda grynen i en lunchsallad med resterna av ugnsgrönsakerna, kikärtor, rödlök, avocado och keso (kanske även melon). Jag längtar redan!


Har du testat Moghrabiah? Vad tyckte du i såfall?

6 kommentarer:

Anonym sa...

nej, jag har inte vågat än :P

lina sa...

Ja, en favorit hos mig också. Det jag gillar bäst är konsistensen. Gott att blanda i sallader tycker jag!

fruktsallad sa...

carolina: då är det läge att göra det nu! ;)

lina: japp, konsistensen är det bästa! Gillar när det blir lite tuggigare!

Lisa sa...

jag tycker att det är super! konsistensen är bäst, precis som lina skriver. gillar att det är med pastaaktigt och inte så mjukt som annat i samma "genre" (kan i och för sig bero på att jag inte kokar dem sådär jättelänge, men jag gillar det på det sättet). kokar alltid i buljong dock, mycket godare smak. det passar bäst till lite "torrare" rätter, typ sallader och sånt tycker jag eftersom det inte suger upp vätska. annars är det toppen att ha I till exempel tomatsoppa för att fylla ut lite.

fruktsallad sa...

lisa: ja, jag kan tänka mig att det passar i sallader. Och jag har faktiskt kokat en tomatsoppa ikväll inför middagen i morgon.:) Jag funderade på om jag skulle tillsätta lite gryn av något slag. Tänkte det får bli valfritt i morgon isåfall. Jag gillar att dryga ut soppan lite.

Anonym sa...

Jag har inte testat mograbiah än men jag har tänkt göra det jättelänge så det är nog dags nu när både du och Lina har lovordat det! Som svar på varför jag flyttar iväg till Västerås bara sådär är att jag har fått en fast tjänst som sjuksköterska på deras sjukhus! :) Här i Norrköping har jag bara haft vikariat och eftersom det är anställningsstopp i östergötlands landsting finns det ingen möjlighet att få en tillsvidaretjänst här.... Dessutom tänkte jag att det kunde vara lite skoj att börja om lite på nytt sådär :)