fredag 8 augusti 2008

Gratinerade rödbetor med fetaost


Mmm, dessa ljuvliga rödbetor! Jag kan äta dem varje dag. Favoriten är ändå att gratinera dem i ugnen med fetaost (eller getost). Rätten passar på en buffé, som en förrätt eller som tillbehör till exempelvis en kött- eller laxbit. Jag kan äta det till vad som helst och när som helst! ;)

Jag kokar rödbetorna först med skal. När de är klara sköljer jag av dem i kallt vatten och liksom bara gnuggar av skalet, det går hur smidigt som helst! Sedan skär jag betorna i klyftor, lägger i en ugnssäker form och fördelar fetaost över. Strör över lite timjan och gratinerar i ugnen vid 225 grader tills osten fått lite färg. När jag tar tar ut formen ringlar jag över flytande honung och strör över rostade solrosfrön.

Njut och var glad!

6 kommentarer:

lina sa...

Rödbetor är underbara!!!

meadagar sa...

Låter underbart gott! Måste prova. Annars är jag inte så värst sams med rödbetor. Det brukar bli mycket rött överallt - händer, diskbänk etc. Dessutom har jag ett minne från en berättelse om en tant i släkten som kokade rödbetor i tryckkokare och att locket ramlade av. Sedan var köket helt rödfärgat. Men det kanske jag ska prova när jag vill byta ut köket (och de planerna finns ju redan)...
Ha det bra! Kram!

fruktsallad sa...

lina: jajamän! Blir sugen igen!

meadagar: prova, prova! jag tycker inte att det blir så rött faktiskt! Inget problem i varje fall. nu har du ingen ursäkt! ;) Kanske man ska testa tryckkokaren förresten? ;)

Anonym sa...

Hallå! Testade just ditt recept på godaste frukostbrödet nedan. Jätttegott tyckte jag men resten av familjen vill ha köpt, sött, vitt skitbröd. Hugo spydde upp det igen och Freds kommentar var :det här brödet är väldigt nyttigt va?

Jag får behålla det för mig själv. Smarrigt tyckte jag.

kram Katarina Petersmo

fruktsallad sa...

katarina: Jag får också behålla det för mig själv! :) Då räcker det länge, det är ju bra det! Kul att du gillade det!

Kramar från mig!

malin sa...

Hur länge kokar du rödbetorna ungefär?