torsdag 28 augusti 2008

Tomat- och paprikasoppa med hummusknäcke


Tänk vad lite topping på soppan kan göra mycket! :) Vilken underbar måltid! Denna soppa kommer från Saras kök. Till soppan serverades Vilmaknäcke med hummus. Hummus var det längesedan jag gjorde men det passade alldeles utmärkt till soppan!


Tomat- och paprikasoppa
4 personer

1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor (jag tog 2 st)
2 msk olivolja (jag tog 1 st)
½ burk grillade paprikor à 500 g (eller 2 hemgjorda)
6-8 tomater (jag tog 8 st)
1 hönsbuljongtärning
1 dl vitt vin
4 dl vatten
1 msk torkad oregano
½ tsk salt
1 krm peppar
lite socker

Topping:
1 dl pumpakärnor
1 dl riven parmesanost
lite hackad persilja (hade inte jag)

Skala och hacka lök och vitlök. Fräs i olja i en kastrull. Hacka paprika och tomater grovt och tillsätt detta i löken tillsammans med buljongtärning, vitt vin, vatten, oregano, salt och peppar.

Låt koka under lock i ca 10 minuter, gärna längre om du har tid!
Mixa soppan slät med en mixerstav. Smaka av med salt, peppar och ev lite socker.

Rosta pumpakärnorna i en het torr stekpanna. Toppa soppan med rostade pumpakärnor, riven parmesan och hackad persilja.

En liten skål hummus
(inspiration från Anna Bergenström)

1 burk kikärtor, sköljda och avrunna
1 msk olivolja
1 msk vatten
1 liten pressad vitlöksklyfta
1 tsk mald spiskummin
saft av ½ citron
lite, lite cayennepeppar (ca en knivsudd)
1/3 tsk paprikapulver

Mixa kikärtorna tillsammans med olja och vatten. Tillsätt vitlök och spiskummin. Smaka av med citronsaft, cayennepeppar och paprikapulver. Klart!

5 kommentarer:

Anonym sa...

vad gott det såg ut! vilket vilma-knäcke var det? jag äskar det med sjufrön :)
fint upplagt också,blir så mycekt rolgiare att äta när det är sådär fint :)

Anonym sa...

Den där soppan har jag lagat också!!!!! Jag gillade den skarpt :)

fruktsallad sa...

carolina: jag köper alltid sjufröknäcket, men nu hade jag knäckesticks med sesam och vallmo.

anna: ja, den var toppen! Fast jag inte trodde det från början! Tur att man testar... :)

Anonym sa...

Jag älskar det knäckebrödet

Lisa sa...

vad synd att min pojkvän inte tycker att soppa är riktig mat... (; har aldrig testat vilma-knäcke, är dte värt priset jämfört med andra knäckebröd?