fredag 22 augusti 2008

Fisksoppa med curry


Vilken god matlåda jag har haft idag! En fisksoppa med currysmak som vi åt till middag igår. Vi äter alltid en annan fisksoppa (som jag har haft svårt att slita mig ifrån för att den är så god!), men nu är jag glad att jag lagade denna! Kul, nu kan man variera sig! :) Igår kändes det helt rätt dessutom, eftersom regnet öste ner på väg hem från jobbet. Riktigt höstrusk!

Fisksoppa med curry
4 portioner

1 gul lök, hackad
1 msk flytande margarin
2 vitlöksklyftor
1 msk curry
4 potatisar, tärnade
1 morot, tärnad
1 bit rotselleri, tärnad
1 palsternacka, tärnad
½ (eller 1/4 beroende på hur stort det är) blomkålshuvud, delat i små buketter
1 liter vatten
3 fiskbuljongtärningar
2 dl mjölk
2 dl laga lätt
ca 400 g torskfilé, skuren i stora tärningar
250 g lax, skuren i stora tärningar
en näve skalade räkor
salt
peppar

Fräs löken i margarinet ett par minuter. Tillsätt pressad vitlök och curry och fräs ytterligare en minut. Tillsätt rotfrukter och grönsaker förutom blomkål. Tillsätt även vatten och buljongtärningar. Låt koka upp och puttra med lock ca 15 minuter. Tillsätt mjölk, laga lätt och blomkål. Koka upp och puttra ca 5 minuter innan fisken läggs i. Sjud nu soppan ca 5 minuter eller tills fisken är färdig. Lägg i räkorna och smaka av med salt och peppar.

5 kommentarer:

Hanna sa...

Jag har aldrig ätit fisksoppa eftersom jag tidigare inte tyckte om fisk. Nu när jag gör det har jag funderat länge på att göra en fisksoppa, den här lät ju supergod!!! Kanske ska ta och ta mej i kragen...

fruktsallad sa...

Ja, det måste du! Och jag glömde länka till min andra fisksoppa. Den är ÄNNU godare!

Anonym sa...

Det låter jättegott! Jag gjorde en liknande fisksoppa med gös för ett tag sedan och det var en riktig höjdarmiddag! Soppa är supermat ... särskilt med nybakat gott bröd till :)

fruktsallad sa...

Synd bara att jag blir proppmätt på det goda nybakta brödet. FÖR gott ju! ;)

Anonym sa...

den verkar jättegod, och mycket mer eknomisk än min variant med saffran, vitt vin, jätteräkor och aioli. tack för tipset :)