lördag 8 september 2007

Min underbart goda fisksoppa


En riktig helgmåltid blir denna goda fisksoppa tillsammans med en klick "falsk" aioli och ett nybakt bröd (ikväll blev det ett bröd fyllt med fetaost och oliver...). Mums, jag vill ha detta ofta!
ca 4-5 personer

1 liten fänkål
2 st vitlöksklyftor
1-2 gula lökar
en bit purjolök
2 morötter
en liten bit rotselleri
2 stora potatisar
en flaska vitt matlagningsvin
1 l – 1,3 l vatten beroende på hur tjock soppan blir. Jag tar en liter till att börja med.
3-4 buljongtärningar
3 msk tomatpuré
drygt 1 tsk timjan
sambal oelek, efter smak

Jag skär allt i små tärningar och låter koka med buljong och kryddor. Gärna länge eftersom jag inte tycker att det gör något om rotfrukterna kokar sönder. Tillsätter sedan:

lax, 1-2 portionsbitar
sej, 400 g

Sjuder tills fisken är färdig. Häller i skalade räkor (ca 500 g oskalade) innan servering.

Till detta gjorde jag en ”falsk” aioli med minifraiche, vitlök, liiite lättmajonnäs (1 tsk), salt och peppar.

Inga kommentarer: