måndag 10 september 2007

Mazarinkaka med nöttosca


Hm, jag är nog väldigt gottesugen just nu, för här bunkras det upp i frysen! :) Jag älskar mazariner och tosca är inte helt fel. Därför är detta en härlig kombination som jag har bakat ett flertal gånger. Receptet kommer från en veckotidning, minns ej vilken.


Mördegsbotten

3 dl vetemjöl
½ dl strösocker
100 g margarin
1 litet ägg

Blanda mjöl och socker i matberedaren. Finfördela smöret däri till en grynig massa. Tillsätt ägg och arbeta raskt ihop till en deg. Tryck ut i en form med löstagbar kant, ca 26 cm i diameter. Ställ kallt 1 timme.

Fyllning

50 g margarin
150 g mandelmassa
2 ägg
3 msk vetemjöl
½ tsk bakpulver

Lägg smör, mandelmassa, ägg, mjöl och bakpulver i matberedaren. Rör samman till en smet. Häll över smeten i mördegsskalet. Grädda kakan i ugnens nedre del, 200º, ca 20 minuter tills fyllningen börjar få färg.

Nöttosca

100 g margarin
1 ¼ dl strösocker
½ dl honung
2 msk vetemjöl
1 dl sötmandel
2 dl hasselnötter
1 dl valnötter

Blanda ingredienserna i en kastrull. Värm försiktigt under omrörning tills allt blandats och tjocknat. Fördela över kakan. Fortsätt grädda mitt i ugnen 15-20 min tills toscan fått fin färg.

Inga kommentarer: