söndag 2 september 2007

Kycklinggryta med banan och rostad kokos


Åh, en ny favorit för mig! Egentligen var det sonen som fick mig att göra denna rätt. Vi fick provsmaka den på ICA Maxi och sonen slevade glatt i sig. Vad bra, tänkte jag, och frågade om vi skulle laga detta hemma en dag. Jag fick ett jakande svar. Försökte påminna honom om det idag då det knorrades väldigt mycket och inte alls åts lika glatt som på Maxi... :( Hur går det till?! Serverade quinoa till och det var mycket gott!


Portioner: 4

700 g kycklinglårfilé
1 röd paprika
2 msk olivolja
1 tsk curry
1 liten burk majskorn (150 g)
2 msk kycklingfond + ca 4 dl vatten
3 msk maizena ljus redning
3-4 msk lättcrème fraiche (jag hade laga lätt-grädde)
salt och nymalen svartpeppar

+ 3 msk kokos till dekoration

Skär kycklingen i mindre bitar. Skär purjon på längden och skölj. Skär tvärs över i fina strimlor. Dela, kärna ur och tärna paprikan. Bryn purjon och paprikan i lite olja med curryn i en vid panna, typ traktörpanna. Ställ åt sidan. Bryn kycklingbitarna i resten av oljan så de får lite färg. Tillsätt 1 tsk salt och 2 krm peppar. Blanda i de frästa grönsakerna och majskornen och häll på buljongen. Låt det koka upp och sjuda i 5 minuter. Strö över maizenaredningen och rör om. Låt det sjuda 1 minut tills det tjocknar lite. Rör i crème fraiche eller laga lätt. Skär bananen i skivor och tillsätt dem. Smaka av med salt och peppar. Rosta kokosen hastigt i en torr panna och strö över.

Inga kommentarer: