torsdag 6 september 2007

Bacon- och räkpasta

Egentligen gillar jag inte att blogga när jag inte fotat (jag var stressad och skulle äta på några minuter eftersom jag skulle iväg på utvecklingssamtal på jobbet...), men detta blev så gott att jag ändå vill delge er detta recept. Det räckte till tre vuxna och två barn i vårt fall. Jag serverade med fullkornstagliatelle.

3-4 personer

1 pkt bacon, strimlat
500 g oskalade räkor
1 liten gul lök
1 liten vitlöksklyfta
2 tsk olja
2 dl vitt vin
1 hönsbuljongtärning
1 dl tomatkross
1 msk tomatpuré
1 tsk paprikapulver
½ tsk timjan
2 dl mini fraiche
1 dl laga lätt
ca 2 msk maizena ljus redning

Stek baconet och låt rinna av på hushållspapper. Skala räkorna och lägg åt sidan. Fräs hackad lök och vitlök i olja i en kastrull. Tillsätt vin och buljontärning och låt puttra ca 5 min utan lock. Tillsätt bacon, tomatkross, tomatpuré och kryddor och låt puttra under lock ca 5 min. Tillsätt minifraiche och laga lätt och låt koka upp. Red av med maizena, ta lite i taget till önskad konsistens. Tillsätt räkorna och låt dem bli varma, det går snabbt!

Inga kommentarer: