söndag 23 september 2007

Rådjursstek med trattkantarellsås


Idag är jag mäkta stolt som lyckats åstadkomma en riktig söndagsmiddag. :) Jag har dragit mig för att tillaga detta, men frågar mig nu i efterhand varför (det var ju så enkelt!)? Jag tillagade först köttet (igår kväll) och gjorde sedan sås på skyn som blev i formen (idag). Och serverade med potatis och kokta morötter/ärtor/palsternacka/broccoli. Maken åt så att han nästan sprack och var så lycklig! ;) Köttet räcker till flera middagar... Såsen är helt underbar! Mmmm...


1,7 kg rådjursstek
1 msk flytande honung
1 msk balsamvinäger
1 tsk rosmarin
salt, peppar
1 dl vatten

Lägg köttet i en ugnssäker form. Blanda honung, vinäger och kryddor och pensla på köttet. Häll vattnet runt köttet. Tillaga i nedre delen av ugnen, vid 175 grader, tills köttet nått en temperatur av 70 grader. Låt svalna. Spar skyn.

Såsen:

en liten förpackning frysta trattkantareller
1 msk margarin
drygt 1 msk vetemjöl
ca 2,5 dl steksky (eller buljong)
½ kalvbuljongtärning
1½ dl laga lätt grädde

Fräs den tinade svampen i margarin. Pudra över mjölet och späd med skyn. Tillsätt buljongtärning och puttra på svag värme ca 5 minuter. Tillsätt grädden och puttra ytterligare några minuter. Smaka av (här behövdes inga mer kryddor).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm..det är helt underbart gott.. jag frågade just min mams om inte hon kunde bjuda hem oss på stek med kantarellsås någongång snart..

det är åxå en sådan där sak som jag aldrig gjort själv, men man kanske ska prova då??? :D

kramis
Nina

Anonym sa...

Japp, testa, det är så enkelt! Kram Malin