söndag 16 september 2007

Linfrölimpor med lingon


Idag var det bakdags igen, och nu testade jag ett recept jag fick av en kollega i fredags. Receptet finns med i Bonniers stora kokbok (en av mina favoritkokböcker för övrigt...). Lite knepigt var det, för då jag skållade blev det ingen gröt utan mer som en hård deg. Hade kunnat tänkt mig mer vätska, men jag körde på ändå... Degen blir stor och jag gjorde den i hushållsassistenten.


Till 3 limpor:

5 dl + 5 dl vatten
1½ dl linfrö
1½ dl krossad råg
5 dl rågmjöl
50 g jäst
2 dl lingonsylt (jag tog 1½ dl)
2 tsk salt (jag gillar mer sälta i bröd så jag skulle nog ta lite mer nästa gång)
2 tsk kummin
ca 18 dl vetemjöl

Koka upp 5 dl vatten. Lägg linfrö, rågkross och rågmjöl i en stor bunke. Häll det kokande vattnet över och låt stå ca 60 min. Ljumma 5 dl vatten till 37 grader. Lös upp jästen i saltet. Tillsätt vatten och jäst i skållningen. Tillsätt lingonsylt, kummin och det mesta av vetemjölet. Arbeta degen ordentligt och tillsätt ev mer mjöl. Jäs under duk ca 45 min. Forma tre limpor och lägg på två plåtar med bakplåtspapper. Jäs ca 30 min under duk. Grädda bröden på nedersta falsen i 200 grader, ca 35 min. Täck mot slutet med folie så att inte bröden får för mycket färg.

Inga kommentarer: