måndag 1 september 2008

Stekt abborre med pressad potatis och "vitvinssås" med dill


Nu har jag äntligen tillagat abborre för första gången (och kanske åt jag det för första gången också?!). Gott var det, tyckte hela familjen. :) Jag vände abborrfiléerna i rågmjöl som jag blandat med salt. Stekte sedan ett par minuter på varje sida. Jag serverade med pressad potatis, en massa kokta grönsaker samt en "vitvinssås" med dill.

Såsen var väldigt vardaglig och enkel. Jag vispade ut ett par matskedar mjöl i ett par deciliter vatten. Lät det koka upp under vispning. Spädde sedan med en deciliter mjölk och en deciliter vitt vin. Tillsatte en fiskbuljongtärning och lät puttra 5-10 minuter. På slutet lade jag i hackad dill. Mums, så gott det blev!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, du hsr lagat abborre nu och vad gott det såg ut!! Visst var det en riktigt supergod fisk? Vitvinssås har jag aldrig lagat (eller ätit) men alla säger att det är så gott att jag nog måste prova istället för att alltid köra mina keso- och romröror till stekt fisk! Ha en fin dag!

fruktsallad sa...

Riktig vitvinssås är ju hur gott som helst. Jag gjorde en snålvariant eftersom det är vardag... ;) Ha det bra du med!

Lisa sa...

mm, potatis och sås alltså. det är nästan det godaste man kan äta (;