torsdag 4 september 2008

Tacosoppa


Tacosoppa hade barnen ätit på dagis och sonen var alldeles lyrisk. Tänkte att det måste jag testa här hemma också! ;) Sagt och gjort: frågade sonen var som var i soppan och försökte efterlikna den. Och det blev mums! Fast sonen petade bort paprikan. På frågan om varför han sagt att det skulle vara med svarade han: "Men jag ville att du skulle få smaka soppan som den var på dagis". Nästa gång ville han inte ha paprikan med... Egentligen var det inte en soppa som hamnar på min favoritlista, men kan tänka mig att den uppskattas av barn. Den blev i mitt tycke för mild. Här kommer den dock!

Tacosoppa
4 portioner

½ gul lök, mycket fint hackad
4 potatisar, fint tärnade
1 stor morot, fint tärnad
1 röd paprika, skuren i små bitar
1½ liter vatten
3 buljongtärningar (jag hade 2 kalv och 1 höns)
1 tsk timjan
1 påse taco kryddmix
300 g nötfärs
1 msk olja
salt, peppar

Lägg lök, potatis, morot och paprika i en kastrull. Häll på vatten, buljong, timjan och kryddmixen. Koka upp och låt puttra ca 10 minuter. Bryn under tiden nötfärsen i oljan och lägg över i soppan. Koka ytterligare 10 min, gärna längre. Smaka av med salt och peppar.

6 kommentarer:

Rebecca sa...

Vad kul att barnen kommer med önskemål från dagismat =).

lina sa...

Kan tänka mig att den är en barnfavorit!

Anonym sa...

mm, vad gott med soppa! vi äter väldigt sällan soppa då M inte tycker att det mättar tillräckligt :(

fruktsallad sa...

rebecca: ja, det är lite otippat! :) Oftast tycker de faktiskt att maten är god... mamma testar för mycket. :( Framförallt tycker jag om att de börjar komma med önskemål, då försöker jag ta med det på matsedeln.

fruktsallad sa...

lina: japp! även makens! ;)

nina: men det finns ju mängder med matiga soppor som faktiskt mättar! Och om du serverar pannkaka eller bröd blir det ju ännu mer mättande! Testa så ska du se att han ändrar sig!

Anonym sa...

Lagade den här soppan häromdagen & den gillades skarpt av hela familjen!! :)

Kram Hillis