onsdag 17 september 2008

Pasta med skinka och bondbönor


Jag fann till slut bondbönor på Ica Maxi och köpte på mig ett gäng, för jag ville ju testa! Jag hade sett en sådan god pastarätt som jag var sugen på. Detta blev resultatet. Jag fräste skinka, svamp och bondbönor tillsammans med lök och vitlök. Sedan blandade jag med nykokt pasta och serverade med parmesanost. Jättegott och enkelt en helt vanlig onsdag! :)

Bondbönor är lite pyssligt att ta hand om. Först tar man ur bönorna ur "fodralet" och sedan kokas bönorna i lättsaltat vatten ca 3-4 min. Därefter häller man av vattnet och kyler ner bönorna. Därefter gör man ett litet hål i ena sidan av bönans skal och ploppar ut den böna som finns inuti. Voilà!

Pasta med skinka och bondbönor
3-4 personer (beroende på hur hungrig man är)

280 g fullkornsspagetti

250 g rökt skinka, strimlad
800 g bondbönor (blir ca 2 dl spritade och förvällda)
6-8 färska champinjoner, skivade
1 vitlöksklyfta, hackad
½ röd lök, strimlad
salt, peppar
1 dl laga lätt-grädde
ca 1 dl riven parmesanost

Koka spagettin enligt förpackningens anvisning.

Fräs skinka, bondbönor, champinjoner, vitlök och lök i lite olja tills vätskan har försvunnit. Salta och peppra. Vänd ner i den nykokta pastan tillsammans med grädden och hälften av osten. Servera med resten av osten och någon grönsak.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter ju supergott även fast jag inte har ätit bondbönor :)

fruktsallad sa...

anna: det var första gången jag åt bondbönor och det var gott! ska minsann snacka med svärfar så att han får odla såna åt mig nästa sommar! ;)

Lisa sa...

mmmmm... sån mat ÄLSKAR jag.

fruktsallad sa...

lisa: ja, det var toppen! :)