torsdag 18 september 2008

Rostad müsli


Jag är egentligen ingen fil- och müslimänniska, men det känns godare och otroligt lyxigt med en knaprig hemmagjord müsli. Dessutom är det hur enkelt som helst att göra själv! Här fick jag inspiration från Saltå Kvarns bok. Jag minskade dock ner till halva mängden fett och halva mängden honung. Här kommer min variant:

Rostad müsli
En rejäl sats

1 dl sötmandel
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
5 dl havregryn
5 dl rågflingor
1 dl linfrö
1 dl havrekli
½ dl honung
2 msk rapsolja
2 dl vatten
2 dl blandade torkade frukter (russin, fikon och aprikoser)

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka mandeln grovt. Blanda alla torra ingredienser utom frukten i en bunke. Koka upp olja, honung och vatten i en kastrull. Droppa det över grynblandningen och blanda runt. Krama lite med händerna så att det klumpar sig lite.
Häll allt i en långpanna och rosta mitt i ugnen ca 25-30 min. Rör om då och då. Låt kallna och blanda i frukten. Spara på burk!

12 kommentarer:

Lisa sa...

jag som VERKLIGEN är en fil och müsli-mänska borde nog testa det här känner jag.

lina sa...

Jag älskar hemmagjord müsli, den tar slut direkt här hemma! Måste testa denna variant.

fruktsallad sa...

lisa: ja, det är ju så enkelt!

lina: Jag kan äta denna som godis! Mums, gröten får ge vika då och då! :)

Anonym sa...

det lät som något för mig, jag älskar musli!

Familjen Granath sa...

ja du vännen du fortsätter flitigt och envetet med matlagningen, duktigt!

Jag känner att mitt fokus ligger på töserna nu och maten blir lite tråkigare än normalt...men men min tid med matlagning kommer väl åter om något år. Fullt upp med en nyfödd och 1½ åring. men såklart underbart! Vi måste boka en helg. ser ut att bli någon gång i slutet av okt då alla syskon ska se pyret först och att det är bra om vi hunnit landa lite i Örebro. Vad sägs om det? Längtar tills jag får se er...puss

Anonym sa...

Hemmagjord müsli är verkligen riktigt gott, det slår de man kan köpa i affärerna med hästlängder! :)

fruktsallad sa...

nina: ja, då tycker jag att du ska testa! :)

familjen granath: ta hand om dina underbara små barn och strunta i maten. det blir tid för det med! :) Längtar efter er! Slutet av okt blir bra, vi bokar snart så att vi vet!

jonna: Ja, definitivt!

Anonym sa...

Great dеliνerу. Great argumеnts.
Keep up the amazing ωork.

Here is my page: V2 Cigs Reviews

Anonym sa...

Hey I am sο thrilled Ι found youг wеblog, I reаllу found you by еrror, ωhile I
was bгoωsing on Bing fοr sοmethіng еlѕe,
Anуways ӏ am hеre noω and wοulԁ ϳust like to saу many thanks for a remarκable post and a all round eхcіtіng blog (Ι аlso loѵe the thеme/ԁesign),
I ԁon't have time to go through it all at the moment but I have book-marked it and also added your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a great deal more, Please do keep up the superb job.

My web-site ... http://www.sfgate.com/

Anonym sa...

It's going to be ending of mine day, but before ending I am reading this enormous piece of writing to improve my experience.

Also visit my homepage :: http://www.sfgate.com/business/prweb/article/V2-Cigs-Review-Authentic-Smoking-Experience-or-4075176.php

Anonym sa...

It'll demonstrate how to get started to balance your own body's
ph and alkalinity right-now! These longterm programs include diet and exercise while
the primary diabetes treatment for type 2 diabetes.

Feel free to surf to my website; diabetes recipes ()

Anonym sa...

To obtain red use 1 part cranberry juice/4 areas red onion skins.
Locate these free Sesame Street coloring sheets below.
Another week is interesting for both of you. Children will stay and shade beside
you for quite a while.

Feel free to visit my blog: coloring pages dinosaurs