onsdag 24 september 2008

Tonfiskpasta


När katten är borta dansar råttorna på bordet! ;) Jag har länge velat göra tonfiskpasta och idag när maken var iväg på fotboll passade jag på! Detta är en perfekt rätt när man vill laga till något snabbt. Det blev verkligen gott! Fast det blir väl jag som får ha det till mina lunchlådor eftersom även barnen rynkade på näsan...

Tonfiskpasta
2 portioner

1/4 gul lök, fint hackad
1 tsk rapsolja
1 burk tonfisk i vatten
1 vitlöksklyfta
1½ dl laga lätt-grädde
2 msk hackad persilja
rivet skal från ½ citron
salt, peppar
2 msk riven parmesanost

Fräs löken i oljan. Tillsätt tonfisken och låt fräsa med tillsammans med pressad vitlök. Häll på grädden och låt koka ihop något. Tillsätt persilja och citronskal. Smaka av med salt och peppar. Rör i parmesanosten och servera!

7 kommentarer:

Anonym sa...

jag tyckte det såg väldans gott ut iallafall. och gott med vitlök och allt :)

M. sa...

låter jättegott :) alltid gott med tonfisk och pasta :) ha en fortsatt bra kväll:)

Anonym sa...

Hade jag varit ditt barn hade jag minsann inte rynkat på näsan ;P

fruktsallad sa...

carolina: ja, det var det!

molly: det blir alldeles för sällan, faktiskt... jag glämmer hur gott det är mellan gångerna!

anna: tack, det värmer! ;)

Lisa sa...

sån tonfisksås, fast med dill och så ris till gjorde mamma ibland till mig när jag var liten och sjuk (: minnen! himla gott tycker jag att det är.

fruktsallad sa...

lisa: lagar du det själv någon gång nu?

M sa...

åå lät gott