fredag 12 september 2008

Entrecôte med två olika såser


Äntligen fredag och det är inte helt fel med en bit kött och rostade rotsaker. Jag försöker utöka min såsrepertoar för lite variation på helgen. Jag provade tomat- och paprikasåsen till köttet och den passade jättebra! Verkligen en sås i min smak.

En sås i makens smak blev det också: whiskeysås med sting. Ursprungsreceptet till den såsen kommer från Grilla med Allt om Mat. När jag smakade av den mot slutet tyckte jag att det behövdes en skvätt matlagningsgrädde. Sagt och gjort, lite grädde i och resultatet blev jättegott! Dock lite för stark för min smak - det skulle nog inte skada att minska ner lite på hettan. Definitivt en sås att göra igen i alla fall! :) Här kommer min version (egentligen skulle man klicka i smör på slutet men det struntade jag i...):

Whiskeysås med sting
4 personer

2 finhackade vitlöksklyftor
1 tsk smör
1 ½ msk tomatpuré
1 ½ msk kalvfond
1 ½ dl vatten
2 msk sweet chilisås
2 msk balsamvinäger
2 msk finhackad basilika
2 msk whiskey, gärna irländsk eller skotsk
1-1 ½ dl matlagningsgrädde

Fräs vitlöken i smöret på svag värme i en kastrull ca 1 minut. Tillsätt tomatpuré, fond, vatten, sweet chilisås och balsamvinäger. Låt koka ihop till simmig konsistens, ca 5 min. Smaksätt med whiskey och basilika. Runda av med grädden.
Och jo, det blev en blandad sallad till den goda maten. Men jag passade på att fota innan den lades på! ;)

3 kommentarer:

Lisa sa...

entrecote och såna grönsaker är väldigt gott och väldigt höstigt. tror jag har en bit entrecote i frysen. ska be pojkvännen fixa, för sånt är han bättre på än jag (:

Anonym sa...

åh, rostade grönsaker- så gott! det blev jag jättesugen på nu :)

kul att prova lite nytt i såsväg..

ha en trevlig helg!

fruktsallad sa...

lisa och nina: rostade grönsaker kan jag äta jämt! Så gott och så festligt trots att det är så enkelt! :)