söndag 7 september 2008

Brownies med nötter och två sorters choklad


Vilket mumsigt helgfika det blev denna gång! :) En kladdig brownie som smakar ljuvligt. Den innehåller både mörk och vit choklad samt blandade rostade nötter. Jag gillar när det blir knaprigt.

Brownies med nötter och två sorters choklad

200 g smör
200 g mörk choklad
4 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 dl blandade nötter (jag tog naturella jordnötter, valnötter och cashewnötter)
100 g vit choklad, grovhackad

Sätt ugnen på 200 grader. Rosta nötterna i en het, torr stekpanna. Passa så att de inte bränns!

Lägg bakplåtspapper i en liten långpanna, ca 20*30 cm. Smält smör på svag värme tillsammans med choklad bruten i mindre bitar. Ta chokladsåsen från värmen. Rör ner ägg och socker till en slät smet.

Blanda samman övriga ingredienser och tillsätt dessa i smeten. Rör smeten slät och bred ut i formen. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter. Kakan ska vara kladdig och inte riktigt färdigbakad. Låt kakan svalna och ställ kallt att svalna över natten.

Skär upp den kalla kakan i lämpliga rutor och njut!

5 kommentarer:

Anonym sa...

verkar jättegott! älskar när det är lite knaprigt i kladdkakor och brownies, det bryter av så bra!

fruktsallad sa...

Det gillar jag med, men mannen klagar bara när jag använder nötter... :( Trist, det som är så himla gott!

Lisa sa...

åh, den såg hur god ut som helst! jag måste ha knaper i mjuka grejor, inte alls lika gott annars.

fruktsallad sa...

lisa: fast om jag ska äta marabou choklad så vill jag ha den vanliga. Inget crisp där heller! :)Annars vill jag oxå ha knaprigt!

Anonym sa...

Åh dom ser så smarriga ut. Jag som försöker låta bli sånt blir alldeles "knasig"
mvh smillasplats.blogg.se