fredag 19 september 2008

Tacogratäng


Idag blev det en variant på tacos, som annars är vanligt förekommande på fredagarna. Jag blev bjuden på tacogratäng för första gången hemma hos A-K i mammagruppen. Våra äldsta var bebisar och vi turades om att bjuda på lunch en gång i veckan. Det var underbart att få sätta sig vid ett dukat bord med god mat och sedan gott fika efteråt. Barnen lekte förhoppningsvis snällt på golvet så att vi fick äta ifred! ;)

Jag tror att A-K fick receptet av J i mammagruppen. Jag har sedan gjort den ett flertal gånger, såsom jag minns den. Hur god som helst är den i varje fall! :)

Tacogratäng
4 portioner

1 liten gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, pressad
400 g nötfärs
1 morot, finriven
1 tetra krossade tomater
1 taco krydd mix-påse
½-1 röd paprika, hackad
salt, peppar

1 ask philadelphiaost, gärna light

svarta oliver, skivade
ca 10 cm purjolök, strimlad
jalapeños, hackade
riven, mager, lagrad ost

Börja med köttfärssåsen. Bryn lök och nötfärs tillsammans med vitlök ca 5 min. Tillsätt resten av ingredienserna (utom paprika, salt och peppar) och puttra under lock ca 10 minuter. Tillsätt paprikan och puttra utan lock tills köttfärssåsen är ganska torr. Smaka av med salt och peppar.

Sätt ugnen på 225 grader. Bred ut philadelphiaost i en ugnssäker form. Lägg på köttfärssåsen, skivade oliver, strimlad purjolök och hackade jalapeños (jag serverade dock jalapeños vid sidan om för att det inte skulle bli för starkt för barnen). Strö över riven ost. Gratinera i ugnen tills osten fått färg.

Servera med nachochips, eventuellt mjuka tortillabröd, en grönsallad (med tomat, gurka, sallad, majs och paprika), avocadotärningar och en tacosalsa. Rostade cashewnötter vore nog gott till, men det hade inte jag...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ÄLSKAR tacos men jag tycker ÄNDÅ mer om tacogratäng!! :) Brukar oftast göra det på köttfärs, men ibland har jag gjort det på kyckling eller fläskfilé och det blir minst lika gott :) Jag brukar göra typ som ditt recept fast jag låter nachosen vara med i ugnen, supergott!! :)

Anonym sa...

gott! jag har också gjort tacogratäng några gånger, men det hade jag nog glömt nu, så tack för påminnelsen, det kanske blir en sådan någon helg snart.. =)

hoppas du har en mysig lördag- vad blir det för smaskens idag??