fredag 26 september 2008

Kokostoppar och underbara nöt- och kolaformar


Kanske är det läge att baka lite till helgfikat? När vi hade föräldragruppen på besök i söndags bjöd jag på dessa godsaker: kokostoppar och nöt- och kolaformar. De förstnämnda är nog världens enklaste kakor och de sistnämnda är nog bland de godaste jag ätit! Testa vettja´!

Kokostoppar
Ca 25 st


50 g margarin
2 ägg
1 dl socker
200 g (1 påse) riven kokos

Smält margarinet och låt det svalna. Blanda ägg och socker, vispa inte. Tillsätt kokos och matfett. Låt smeten svälla ca 10 min. Klicka ut den på bakplåtspappersklädda plåtar. Grädda mitt i ugnen i 175 grader ca 10-15 min. Svalna lite på plåten innan kakorna förs över på galler.

Nöt- och kolaformar (ur boken Pajer av Caroline Hofberg)
30 st

Deg:

4½ dl vetemjöl
3 msk strösocker
200 g kallt smör
1 ägg

Fyllning:
100 g mjuk nougat, t ex Odense

Nötkolasås:
200 g blandade nötter
150 g smör
1 dl vispgrädde
1 dl ljust muscovadosocker
1 dl ljus sirap

Arbeta ihop degen, gärna i matberedare. Låt vila i plastpåse i kylen ca 1 timme.

Dela degen i 30 bitar och forma till bollar. Tryck ut degen i små aluminiumformar/mazarinformar. Nagga bottnarna med gaffel och ställ kallt ca 30 min. Grädda formarna mitt i ugnen vid 175 grader, ca 10-15 min. Skär nougaten i 30 bitar och lägg en bit i varje form direkt när plåten tas ut ur ugnen.

Rosta nötterna i torr stekpanna så att de får fin färg. Blanda ihop smör, grädde, muscovadosocker och sirap i en kastrull. Sjud på svag värme tills såsen börjar tjockna, ca 15-20 minuter. Blanda i nötterna.

Fördela nötkolasåsen i formarna och låt dem kallna. Förvara i burk i kyl eller frys.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kokostoppar är min favoritkaka och det finns ingen som gör så goda som min farmor! Hon brukar blanda ned lite honung i smeten, ett riktigt hett tips för det är dundermonstergott! :)

Lisa sa...

kokostoppar, åh vad gott det är! och dom andra såg ju inte heller fel ut...

Anonym sa...

kokostoppar är en favorit hos mig, men jag doppar alltid toppen i mörk choklad :) gjorde alltid en extra sats när jag jobbade på bageri, haha ;)