lördag 6 september 2008

Annas scones med viss modifikation


I morse klev jag upp halv sju när barnen ville se TV. Först bakade jag brownies (återkommer med recept) som vi ska ha till efterrätt idag. Sedan svängde jag ihop scones ur Anna Bergenströms Under valnötsträdet. Fast istället för vetemjöl tog jag havrekli och dinkelsikt och jag ökade på mängden salt en aning. Det var längesedan jag bakade scones och detta är definitivt en variant att göra igen! Min version återges här:

Annas scones med viss modifikation
16 st (små)

1 dl havrekli
6 dl dinkelsikt
3/4 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 dl turkisk yoghurt
1 dl vatten

Sätt ugnen på 250 grader.

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt yoghurt och vatten och rör snabbt samman till en deg. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i fyra delar. Platta ut varje del till en rund kaka och skåra dem. Nagga med en gaffel. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Bryt isär sconesen och servera nygräddade.

3 kommentarer:

Anonym sa...

åh, guud så gott med scones! det var superlänge sen jag åt det..

kanske ska göra sånna imorgon? tack för tipset :D
kram

lina sa...

Du har verkligen varit effektiv på morgonen, härligt! Underbart med nybakat till frukost!

M. sa...

vad goda dem låter:) hoppas att din helg har varit bra :)