söndag 15 juni 2008

Skurna portionsbröd med fil


Åh, jag är så baksugen! Vill baka bröd, men har svårt att komma igång. Jag bakade dock häromdagen ett bröd som blev så gott. Enkelt och nyttigt med råg-, korn- och vetemjöl. Perfekt för frukostmackorna. Filen ger en god, syrlig smak till brödet.

Skurna portionsbröd med fil
ca 16 st

50 g jäst
2 tsk salt
2 msk olja
5 dl fil
4 dl rågmjöl
4 dl kornmjöl
1 dl linfrön
2-3 dl vetemjöl

Lös jästen i saltet. Tillsätt olja och fil. Arbeta in mjölet. Ta lite vetemjöl i taget tills du får en smidig deg. Degen får gärna vara lite kladdig. Låt jäsa ett par timmar under duk. Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela i två delar och forma två avlånga jämntjocka limpor. Dela vardera limpa i åtta delar genom att dela på mitten hela tiden. Lägg med snittytan uppåt på en plåt med bakplåtspapper. Jäs ca 30 min under duk. Grädda mitt i ugnen, vid 225 grader, ca 8-10 min.

Inga kommentarer: