torsdag 12 juni 2008

Färsspett med rosmarin och parmesan och tomat- och paprikaröra


Häromdagen testade jag ännu ett recept från Saras kök. Eller, inspirationen togs därifrån, jag modifierade som vanligt. Resultatet blev mycket goda köttfärssjärpar (jag gör nästan alltid utan spett, men egentligen är det ju trevligare och roligare för barnen!) och en superröra som jag kommer att göra många gånger i sommar! Jag serverade med färskpotatis och en grönsallad.

Färsspett med rosmarin och parmesan
4 portioner

500 g nötfärs
1/4 gul lök, fint hackad
1 ägg
1 dl mjölk
1 tsk salt
1 dl riven parmesanost
2 tsk torkad rosmarin
svartpeppar

Blanda alla ingredienser i en bunke. Forma 10 avlånga järpar, eventuellt runt träspett som du lagt i blöt innan. Lägg på en plåt och tillaga mitt i ugnen vid 225 grader, ca 13 min.

Tomat- och paprikaröra
4 portioner

2 dl turkisk yoghurt
3 stora soltorkade tomater, strimlade
½ grillad paprika på burk (storleken varierar, men lika mycket paprika som tomat), strimlad
1 liten pressad vitlöksklyfta
salt, peppar

Blanda samman ingredienserna i en skål. Låt stå en god stund innan servering.

Inga kommentarer: