söndag 8 juni 2008

Krämig rabarberpaj med mandelmassa


Varför inte en rabarberpaj denna junisöndag? Denna paj var ljuvligt god och krämig och blev även mannens favorit trots citronsmaken! Jag serverade med en klick vaniljvisp och det gav definitivt mersmak! Receptet kommer från Rosendals trädgårdscafé, men jag gjorde några små justeringar. Monika Ahlberg är en stor favorit hos mig!

Krämig rabarberpaj med mandelmassa

Pajdeg:
200 g margarin
4 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
2 msk mjölk

Fyllning:
400 g rabarber
150 g mandelmassa
Skal och saft från 1 citron
50 g margarin
2 ägg
1 äggula
1 dl strösocker

Blanda alla ingredienserna till degen och kör snabbt ihop dem till en deg, gärna i matberedare. Låt vila kallt ca 1 timme. Kavla ut 2/3 i en pajform, ca 23 cm i diameter. Nagga botten och förgrädda i 200 grader ca 5 minuter.

Skala och skär rabarbern i bitar. Riv mandelmassan och skalet av citronen. Pressa saften ur citronen. Smält smöret i en kastrull. Vispa ägg, socker och äggula i en skål och tillsätt blandningen till det smälta smöret. Sjud på svag värme några minuter. Ta kastrullen från värmen och blanda ner mandelmassa och citron. Rör om till en jämn smet.

Fyll pajskalet med rabarberbitarna och fördela fyllningen ovanpå. Smula över resten av degen. Grädda vid 175 grader ca 20-30 minuter, tills pajen fått fin färg.

2 kommentarer:

Linda Dekorerar sa...

Åh så god den såg ut.den ska jag göra idag!!

loppan sa...

ja me!!! just precis nu ska ja göra d!! har du nå emot att ja skriver receptet i min blogg oxå? länkar förstås ti dig?
kram