onsdag 18 juni 2008

Kaffekladdkaka med hackad choklad


Idag har jag haft "mammagruppen" här på lunch och fika. Mycket trevligt att få umgås med dem en vardag för en gångs skull. Det är tre av dem som är föräldralediga med sitt andra barn. Jag avundas deras träffar för när jag var hemma med tvåan hade jag minsann inte många att umgås med... Men nu när jag har lov kan ju jag och barnen vara med på ett hörn! :)

Till lunch bjöd jag på kycklingsallad med bulgur, melon och fetaost. Nybakt formbröd med dinkel, solrosfrön och rågkross till det. Till kaffet blev det en kaffekladdkaka som jag hittade på igår när jag egentligen hade tänkt göra en annan kaka. Hade inte alla ingredienser upptäckte jag när jag startat. Kunde gjort en vanlig kladdkaka då, men som alltid ville jag "testa något nytt". Var sugen på kaffesmak och och inte den mäktiga chokladsmaken som kladdkakor får ibland... Jag var orolig för att kakan blev för torr, men den var såå krämig inuti och fick mer än godkänt av "mammorna" (nåja, en pappa var här också, hihi). Något för bloggen med andra ord. :)

Kaffekladdkaka med hackad choklad

150 g margarin
1 msk snabbkaffepulver
2½ dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1½ dl vetemjöl
50 g hackad ljus choklad, ev med nötter
50 g hackad mörk choklad

Smält margarinet och blanda i kaffepulvret. Låt svalna. Rör ihop socker och ägg. Tillsätt vaniljsocker, vetemjöl och det avsvalnade margarinet. Rör ner chokladen. Häll smeten i en bröad form (jag kan tänka mig att kokos skulle funka bra) och grädda i nedre delen av ugnen, vid 175 grader ca 20 minuter. Servera med vispgrädde eller glass.

Inga kommentarer: