fredag 13 juni 2008

Dinkelsallad med jordgubbar och avocado


Idag kostade jordgubbarna bara 12 kronor litern på Maxi så jag köpte på mig några liter. Först tänkte jag köpa rejält så att jag kan göra marmelad och sylt och sånt, men så behärskade jag mig. När vi kom hem var det lunchdags och jag gjorde i ordning en underbar sallad till mig.

Dinkelsallad med jordgubbar och avocado
1 portion

Några salladsblad (jag hade ruccola och en annan sort från landet)
1 dl kokt dinkel
1 dl kokta valfria bönor
lite fint strimlad rödlök
ca 5 sockerärtor, halverade
½ avokado, skuren i tärningar
10 jordgubbar, halverade
lite pressad lime
salt, peppar
rostade solrosfrön
keso

Lägg salladen på en tallrik. Lägg på dinkel, bönor, rödlök, sockerärtor, avokado och jordgubbar. Pressa över lite lime och salta och peppra. Servera med rostade solrosfrön och keso.

5 kommentarer:

Anonym sa...

TACK för den härliga kommentaren!:)

Vad mumsigt med jordgubbar i salladen!:)

fruktsallad sa...

Ja, det blev en ny favorit! Ska göra något liknande till midsommar tänkte jag. Det ska tydligen vara gott med fetaost i också.

lina sa...

Så himla gott det där låter!!! Fetaost i är en höjdare, det vill jag lova! Varför säljs det inte jordgubbar så billigt här???

fruktsallad sa...

Det blir säkert billigt snart! Då får du frossa mera! :)

M sa...

shit va mumsigt =) jag skulle vilja bo hemma hos dig haha eller i varje fall äta mat =)