lördag 21 juni 2008

Feta- och melonsallad


Midsommaraftonen blev lyckad, både vad gäller mat och aktiviteter. Härligt! På dagen var vi iväg på midsommarfirande och barnen fiskade fiskdamm, spelade på chokladhjul och åkte höskrinda. Precis som det ska vara! :)

Buffén blev uppskattad. En av salladerna var en feta- och melonsallad med bönor, från ICA. Passar på en somrig buffé eller till grillat. Jag uteslöt oljan och hade inga pumpakärnor, men det (eller solroskärnor) skulle jag ha om jag gör salladen igen!

Feta- och melonsallad
Portioner: 4

1 burk svarta bönor, ca 400 g
1 rödlök, gärna färsk
3 msk olivolja
pressad juice av 1 lime
1 msk flytande honung
1/2 tsk örtsalt
8 dl tärnad vattenmelon, ca 1/4 melon
100 g grönsallad
200 g fetaost
2 msk rostade pumpakärnor

Häll av och skölj bönorna i kallt vatten. Låt dem rinna av. Skala och skiva löken. Blanda olja, lime, honung och örtsalt i en stor skål. Rör i bönor, lök, melon och sallad. Smula över osten och strö över pumpakärnor.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Mmm..melon & fetaost är ju underbart gott tillsammans!! :) just det receptet har jag sparat också!

NU har jag förresten antagit din utmaning- bättre sent än aldrig, väl??
kram Nina

fruktsallad sa...

Bravo, jag undrade vart du tagit vägen! :)

lina sa...

Ser jättegott ut! Gillar smakkombinationerna.