lördag 5 april 2008

Lasagne med köttfärs och (get)ost


Lördagen har varit en lugn dag. Eller bra kanske man ska säga. För lite har vi fått gjort i alla fall. Jag har städat och maken har bytt däck och pysslat. Sonen hade lekkompis hela eftermiddagen så han var glad. Dottern hade inte ro att sova så hon var INTE glad. I det stora hela en skön lördag (och givetvis det obligatoriska nybakta brödet i morse!)

Till middag blev det en god lasagne och ett glas rött. Mmmm... Jag var så sugen på att testa att ha i getost i stället för vanlig ost i ostsåsen. I ärlighetens namn var det inte så stor skillnad. Inte så att det var värt att använda den dyra getosten... Men det är klart, det kändes ju lite extra festligt, och det är ju inte helt fel! ;)

När jag gör lasagne gör jag en vanlig köttfärssås på 400-500 g köttfärs. Sedan en ostsås och så varvar jag med fullkornslasagneplattor i en ugnssäker form. Jag försöker alltid ha båda såserna samt lite riven ost överst, just för att det inte ska bli torrt och hårt. Gratinerar i ugnen vid 225 grader ca 25-30 minuter.

Ostsås till lasagne (för 4-5 personer beroende på hur hungrig man är...)

4 msk vetemjöl
7 dl mjölk (går bra med lättmjölk)
3 dl riven mager lagrad ost (fast idag blev det 1 dl riven ost och 150 g getost utan kant)
salt, peppar

Vispa ut mjölet i lite av mjölken. Koka upp under omrörning och tillsätt resten av mjölken. Låt småkoka ett par minuter. Se upp så att det inte blir bränt! Jag tackar min teflonkastrull. Lägg i osten och låt den smälta. Koka inte såsen mer. Salta och peppra.

Inga kommentarer: