torsdag 17 april 2008

Toskansk bönsoppa


Det finns mycket som verkar gott i senaste numret av Buffé. Idag testade jag den toskanska bönsoppan och egentligen hade jag väl inte alltför höga förhoppningar, men kul att testa något nytt ändå... Gud, så GOD den var! Jag blev glatt överraskad och längtar redan som en galning efter matlådan i morgon. Mums. Isterband hade jag nog aldrig testat förut, men det blev jättegott och parmesanosten gjorde var verkligen pricken över i:et! Däremot kan jag hoppa över brödkrutongerna eftersom jag inte gillar när de blir mjuka och blöta i soppan.

Toskansk bönsoppa
Portioner: 4

1 purjolök
1 msk olivolja
1,2 liter vatten (jag spädde med 2-3 dl ytterligare...)
3 hönsbuljongtärningar
2 stora morötter
800 g blomkål
1 isterband (ca 15 %)
1 burk vita små bönor (400 g)
ev lite salt
4 skivor grovt formbröd
50 g parmesanost, riven
olivolja att ringla över (detta hoppade jag över...)

Dela och skölj purjolöken. Skär i skivor. Fräs i olivolja i en stor gryta. Tillsätt vatten och buljongtärningar. Koka upp. Skala och skär morötterna i bitar och lägg i soppan. Dela blomkålen i buketter och tillsätt. Låt soppan koka under lock tills blomkålen är mjuk, 15–20 minuter. Skär en skåra i isterbandet och smula ner köttet i soppan. Tillsätt väl sköljda bönor. Låt soppan koka i ytterligare 5 minuter. Rosta brödet och skär det i tärningar. Servera soppan med brödtärningar, riven ost och olivolja.

Inga kommentarer: