fredag 11 april 2008

Enchiladas


"Asagott! Godare än pizza. Och nästan godare än tacos." Det var sonens kommentar om fredagens mysmiddag. Och det är ju ett gott betyg. Jag gjorde en variant med bönor, blev inspirerad av min barndomsvän och receptet finner du här. Jag fegade dock ur och minskade på kryddorna och det blev starkt ändå. Detta åt dock inte barnen.

Den andra varianten blev en vanlig tacofärshistoria och det blev uppskattat även av barnen. Serverade med en tomatsalsa (som definitivt passar som tillbehör till en köttbit också!), en klick turkisk yoghurt och en kall sås med lite tacokryddor i. Så här gjorde jag:

Enchiladas med köttfärs

4 portioner

1 gul lök, hackad
400 g nötfärs
lite margarin att steka i
ca 3 dl tomatkross
1 påse tacokryddmix (jag SKA lära mig krydda själv...)
8 tortillabröd
200 g cream cheese, valfri variant (jag använde ICA´s lightvariant)
svarta oliver, skivade
ca 1 dl riven ost

Fräs lök och nötfärs. Tillsätt tomatkross och kryddor. Puttra ihop ca fem minuter på låg värme. Låt svalna något. Bred cream cheese på tortillabröden och fördela köttfärsfyllningen i en sträng på mitten. Strö över skivade oliver. Rulla ihop och lägg med skarven neråt i en ugnssäker form. Strö över riven ost. Gratinera i ugnen vid 225 grader ca 10-15 minuter.

Tomatsalsa (har hittat receptet på HK:n och det är nog kollega K som skrivit det...):

1 gul lök, hackad
2 tsk olja
1 stor vitlöksklyfta, pressad
1 pkt tomatkross med chili
1 tsk oregano
½ tsk socker
½ tsk salt
drygt ½ tsk spiskummin

ev lite chili om man vill ha det starkare (inte jag, men mannen)

Fräs löken i en kastrull. Tillsätt vitlöken, tomatkross och kryddorna. Låt såsen koka upp och puttra på svag värme 10-15 minuter. Låt svalna och servera kall.

Inga kommentarer: