onsdag 9 april 2008

Frittata med potatis, rökt skinka och fetaost


Jag blev så sugen på omelett häromdagen. Jag ska ärligt erkänna att det inte är många gånger i livet jag har gjort omelett. Och jag glömmer aldrig den gången jag som lärarkandidat skulle lära eleverna laga omelett. Lätt som en plätt. Eller?! Grejen var den att jag aldrig gjort det förr. Snacka om pinsamt inför min handledare... ;)

Jag googlade runt lite för inspiration och numera heter det ju "frittata". Det som är så bra är att man tager vad man haver. Jag hade potatis, lite rökt skinka, rödlök, ärtor/majs/paprika, några färska champinjoner och fetaost. Gott tyckte maken och jag, men inte barnen tyvärr. Det som var så smidigt! :( Vi hade broccoli, blomkål och haricot verts samt tomat, paprika och rödlök till. Vill man göra vegetariskt är det ju bara att utesluta skinkan.

4 personer

3 kokta potatisar, tärnade
½ rödlök, strimlad
60 g rökt skinka, strimlad (man kan gärna ta mer om man vill ha mer smak av skinkan)
1 msk olja
1-2 dl ärtor, majs, paprika
4 st färska champinjoner, skivade
3/4 tsk salt
peppar
2 msk fryst persilja
100 g fetaost, gärna mager
8 ägg
½-1 dl vatten

Sätt ugnen på 225 grader. Använd en stekpanna som tål ugnen. Fräs potatis, rödlök och skinka i lite olja. Tillsätt ärtor, majs, paprika och champinjoner. Krydda med salt och peppar. Tillsätt persilja och smula över fetaost. Vispa ihop ägg och vatten och häll över det frästa. Låt pannan stå på plattan några minuter. För t ex en gaffel i smeten lite här och där så att smeten rinner ner ordentligt. Ställ pannan i ugnen och låt den stanna och få fin färg, ca 15 min. Se upp, pannan är ordentligt het! Servera med grönsaker.

Inga kommentarer: