söndag 13 april 2008

Potatispaté med fetaost


Igår testade jag för första gången att göra en potatispaté i en sockerkaksform. Hittade receptet i Bonniers kokbok. Det blev mycket gott, men lite svår att skära upp i skivor (kanske skulle den stått inne en stund till i ugnen...). Jag serverade den till oxfilé, balsamicosås och ugnsbakade grönsaker. Lite rött vin förstås. Vad mer kan man begära? Som restaurangmat tyckte mannen. :) Kan tänka mig att den med getost skulle fungera alldeles utmärkt till lamm.

Till 10 personer (fast jag tycker snarare 6-8)

8-10 fasta potatisar (800 g)
smör och bakplåtspapper till formen
3 ägg
1 förpackning matgrädde 7%
1½ dl mjölk
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 pressad vitlöksklyfta
½ dl hackade persilja
½ dl hackad gräslök
½ tsk timjan (torkad använde jag)
1 tsk oregano (torkad använde jag)
150 g fetaost (fast i originalreceptet skulle det vara lagrade ost, 2 dl)
ca 1 msk smör

Sätt ugnen på 200 grader. Skala potatisen och skiva den tunt, gärna i matberedare. Smörj en avlång 1½ liters bakform och klä botten med smörat bakplåtspapper. Vispa äggen och blanda med grädde, mjölk, salt, peppar, vitlök och örtkryddor.

Lägg ett lager potatisskivor, till hälften omlott, i botten på formen. Varva sedan lite gräddblandning, ost och potatisskivor. Avsluta med potatis och häll ev resterande gräddblandning över. Tryck till så att patén är tätt packad, klicka över lite smör och ställ formen i en långpanna med vatten upp till halva formens höjd (vattenbad) mitt i ugnen ca 1½ timme. Jag kommer låta den stå närmare 2 timmar om jag gör den igen... Täck med folie om patén får för mycket färg. Låt patén vila ca 15 minuter innan den stjälps upp och skivas.

Inga kommentarer: